Uzņēmuma finanšu veselība
Vai jūs zināt, kas patiesi atspoguļo jūsu uzņēmuma panākumus? Tas nav vienmēr peļņas apjoms vai pārdošanas rādītāji - tas ir jūsu uzņēmuma finanšu veselības stāvoklis.
Finanšu veselība ir būtiska visām biznesa sfērām, sākot no ikdienas darbībām līdz ilgtermiņa stratēģijām. Svarīgi aspekti, kas raksturo uzņēmuma finanšu veselību:
- Likviditāte - uzņēmuma spēja segt savus īstermiņa parādus. Tas ietver gan esošo naudas plūsmu, gan īstermiņa aktīvu pārdošanas iespējas.
- Rentabilitāte - atspoguļo, cik efektīvi uzņēmums izmanto savus resursus, lai ģenerētu peļņu.
- Parāda līmenis - norāda uz to, cik daudz uzņēmumam ir parādsaistību, salīdzinot ar saviem aktīviem vai peļņu.
- Nākotnes potenciāls - attiecas uz uzņēmuma spēju gūt peļņu un izaugsmi nākotnē. Tas ietver plānus attīstīt jaunus produktus vai pakalpojumus, ieguldījumus jaunās tehnoloģijās un tirgus stratēģijas, kas veicinās uzņēmuma ilgtermiņa dzīvotspēju un konkurētspēju.
Daži padomi finansiālās veselības uzlabošanai:
- Pārskatiet savus ieņēmumus un izdevumus - regulāri analizējiet finanšu atskaites, lai saprastu, kur lieki tērējat un kur varat optimizēt izmaksas.
- Kontrolējiet naudas plūsmu - naudas plūsma ir dzīvības elpa jebkuram biznesam; pārliecinieties, ka naudas plūsma ir pietiekama, lai segtu visas izmaksas un ļautu uzņēmumam augt.
- Uzraugiet parādu līmeni - saglabājiet kontroli pār parādsaistībām, lai to apjoms nerada pārmērīgu finanšu slogu.
- Ieguldiet atbildīgi - veiciet pārdomātus ieguldījumus, kas atbalsta ilgtermiņa mērķus un nodrošina atdevi (peļņu no ieguldījumiem).
- Izstrādājiet ilgtermiņa finanšu stratēģiju - tas palīdzēs jums sagatavoties iespējamām krīzēm un izmantot iespējas, kas nāk ar tirgus izmaiņām.
Atcerieties, ka jūsu uzņēmuma finanšu veselība ir tieši saistīta ar tā spēju izturēt finanšu krīzes un izmantot jaunas iespējas. Veicot gudrus un informētus finanšu lēmumus, jūs varat nodrošināt, ka jūsu bizness ne tikai izdzīvo, bet arī plaukst!
Grāmatvedībai nepieciešamie dokumenti
Grāmatvedība ir kā uzņēmuma finanšu spogulis – tai jābūt precīzai un caurskatāmai. Lai nodrošinātu kārtību finansēs, piedāvājam sarakstu ar galvenajiem dokumentiem, kas nepieciešami grāmatvedības uzskaitei.
Darījumu dokumenti:
- Rēķini un pavadzīmes – gan ienākošie (saņemtie), gan izejošie (izrakstītie); tiem jābūt skaidriem un viegli saprotamiem, visos rēķinos jābūt norādītiem abu pušu rekvizītiem.
- Kases čeki – par visiem skaidras un bezskaidras naudas darījumiem (t.sk. uzņēmuma kases žurnāls, čeki par avansa norēķiniem, čeki par pirkumiem ar uzņēmuma karti); arī čekos likumdošanā paredzētajos gadījumos jābūt abu pušu rekvizītiem.
- Kvītis - saņemtās un izrakstītās; visās kvītīs jābūt norādītiem uzņēmuma rekvizītiem.
- Bankas kontu izraksti – par visiem bankas kontu darījumiem.
Algu dokumentācija:
- Darba līgumu kopijas – nepieciešamas, jo tur norādītas darbinieku algas un nosacījumi (oriģinālie eksemplāri glabājas uzņēmumā).
- Algu aprēķini un nodokļu atskaites – par katru izmaksāto algu un ieturēto nodokli.
Gada pārskati un nodokļu deklarācijas:
- Gada finanšu pārskati – bilance, peļņas un zaudējumu aprēķini.
- Nodokļu deklarācijas – iesniedzamas Valsts ieņēmumu dienestā.
Saglabājiet šos dokumentus organizēti un pieejami! Tas palīdzēs ne tikai audita gadījumā, bet arī sniegs skaidru ainu par jūsu biznesa finansiālo veselību.
Daži ieteikumi uzņēmējiem, rūpējoties par grāmatvedības dokumentāciju:
- Saglabājiet VISUS dokumentus par finanšu darījumiem (rēķinus, čekus, kvītis, bankas izrakstus);
- Veidojiet visiem dokumentiem digitālās kopijas;
- Izmantojiet mākoņpakalpojumus - digitālo dokumentu drošībai un pieejamībai;
- Organizējiet dokumentus pēc datumiem un kategorijām;
- Laicīgi nosūtiet ikmēneša dokumentus grāmatvedim vai nodrošiniet pieeju tiem;
- Ievērojiet likumdošanu - dokumentu glabāšanas termiņus, datu aizsardzību;
- Regulāri pārskatiet un pārbaudiet dokumentāciju;
- Ātri reaģējiet uz nepilnībām un kļūdām grāmatvedības dokumentos.
Finanšu darījumu dokumentus kārto mapītēs pa mēnešiem un nodrošini to pieejamību grāmatvedim. Katra jauna mēneša sākumā grāmatvedim nepieciešami visi dokumenti par iepriekšējā mēneša darījumiem.
Atceries! Grāmatvedim ir svarīgi saņemt visus dokumentus laicīgi, jo katrs dokuments jāgrāmato grāmatvedības uzskaites programmā, lai sagatavotu nepieciešamās atskaites un aprēķinātu maksājamos nodokļus.
Kad jāreģistrējas kā PVN maksātājam?
Noteiktos gadījumos Latvijā uzņēmumam vai pašnodarbinātajam ir jāreģistrējas Valsts ieņēmumu dienestā par pievienotās vērtības nodokļa (PVN) maksātāju. Lūk, galvenie aspekti, kas jums jāzina.
Obligāta reģistrācija
PVN maksātāja statusa reģistrācija ir obligāta sekojošos gadījumos:
- Ja saimnieciskās darbības neto apgrozījums 12 mēnešu laikā sasniedz vai pārsniedz apjoma slieksni - 50 000 EUR;
- Ja preču iegādes Eiropas Savienības (ES) teritorijā vērtība bez PVN kārtējā kalendārā gadā pārsniedz 10 000 EUR;
- Ja jūs plānojat sniegt pakalpojumus ES dalībvalsts PVN reģistros reģistrētām personām;
- Ja jūs vai jūsu uzņēmums sniedz tādus pakalpojumus, attiecībā uz kuriem par nodokļa samaksu ir atbildīgs pakalpojumu saņēmējs (ar reverso PVN apliekamie pakalpojumi);
- Ja saņemat pakalpojumus no cita ES dalībvalsts PVN maksātāja vai trešās valsts nodokļu maksātāja, kas neveic saimniecisko darbību Latvijā. Piemēram, ja plānojat abonēt Shopify, lai veidotu internetveikalu, vai maksāt par Facebook reklāmām, pirms notikušā darījuma jums ir jābūt reģistrētam kā PVN maksātājam.
- Ārvalstu uzņēmumiem, kas sniedz pakalpojumus vai pārdod preces Latvijas teritorijā, ir jāreģistrējas par PVN maksātājiem Latvijā, neatkarīgi no to apgrozījuma;
- Specifiski gadījumi - pastāv īpaši noteikumi atsevišķiem darījumu veidiem un nozarēm, kas var prasīt PVN reģistrāciju neatkarīgi no ienākumu apjoma.
Brīvprātīga reģistrācija
Pat ja jūsu apgrozījums nepārsniedz 50 000 EUR, jūs varat izvēlēties reģistrēties par PVN maksātāju. Tas var būt izdevīgi, ja vēlaties atgūt iepriekš samaksāto PVN par precēm vai pakalpojumiem, kas nepieciešami jūsu uzņēmuma darbībai.
***
Reģistrācija par PVN maksātāju ir nozīmīgs solis, kas uzņēmumam sniedz gan iespējas, gan atbildības. Lai izvairītos no iespējamām nepatikšanām un nodrošinātu atbilstību normatīvajiem aktiem, svarīgi ir laicīgi konsultēties ar grāmatvedi vai finanšu speciālistu.
Kādi nodokļi jāmaksā pašnodarbinātajam?
Pašnodarbinātajiem Latvijā ir jāmaksā vairāki nodokļi, un to noteikumi var mainīties atkarībā no dažādiem faktoriem, piemēram, no ienākumu apjoma un darbības veida.
Svarīgi ir arī saprast, kā tiek definēts pašnodarbinātā statuss. Pašnodarbinātais ir fiziska persona, kura veic saimniecisko darbību savā vārdā, bez darba devēja un uzņemas pilnu atbildību par savu darbību. Saimnieciskā darbība pirms tās uzsākšanas jāreģistrē Valsts ieņēmumu dienestā.
Galvenie nodokļi, ko maksā pašnodarbinātie Latvijā, ir:
- Iedzīvotāju ienākuma nodoklis (IIN) - IIN likme parasti ir 20% no peļņas (ienākumiem pēc izdevumu atskaitīšanas).
- Valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas (VSAOI) - šīs iemaksas ir jāveic, lai nodrošinātu tiesības uz sociālās apdrošināšanas pabalstiem, piemēram, pensiju, slimības pabalstu un citiem. Vispārējos gadījumos VSAOI likme parasti ir fiksēta procentuālā daļa no pašnodarbinātās personas peļņas, bet ne mazāka kā no minimālās mēneša algas. Uz pašnodarbināto personu attiecas arī minimālo VSAOI piemērošana.
- Ja gada ienākumi nepārsniedz noteiktu slieksni (2024. gadā tas ir 50000 EUR gadā) pašnodarbinātai personai ir tiesības izvēlēties mikrouzņēmuma nodokļa maksātāja statusu - šim nodoklim likme ir 25% no visiem ienākumiem.
Citi nodokļi, kas var būt aktuāli pašnodarbinātajiem:
- Pievienotās vērtības nodoklis (PVN) - pašnodarbinātājam, tāpat kā uzņēmumiem, noteiktos gadījumos jāreģistrējas kā PVN maksātājiem. Tādā gadījumā sniegtajām precēm un pakalpojumiem piemērojams PVN - parasti likme ir 21%, bet atsevišķām preču kategorijām var būt samazināts šis nodoklis vai vispār netiek piemērots.
- Algu nodokļi - pašnodarbinātais var nodarbināt citas personas savā saimnieciskajā darbībā, līdz ar to, ja pašnodarbinātais kļūst par darba devēju, jāmaksā arī nodokļi, kas tiek piemēroti darbinieku algām.
Ņemot vērā, ka nodokļu likumi var mainīties, ieteicams sekot līdzi jaunākajai informācijai no Valsts ieņēmumu dienesta vai konsultēties ar profesionāliem grāmatvežiem un nodokļu konsultantiem.
Latvijas uzņēmumiem aktuālie nodokļi
Latvijas uzņēmumiem ir jāievēro dažādi nodokļu, iemaksu un nodevu noteikumi. Nodokļi var atšķirties atkarībā no uzņēmuma darbības veida, tā struktūras un citiem faktoriem. Zemāk raksturoti galvenie nodokļi, kas parasti ir saistoši uzņēmumiem Latvijā:
- Uzņēmumu ienākuma nodoklis (UIN): 2024. gadā šī nodokļa standarta likme ir 20%. UIN tiek piemērots uzņēmuma sadalītajai peļņai.
- Pievienotās vērtības nodoklis (PVN): tā standarta likme ir 21%. Zemākas PVN likmes ir piemērojamas konkrētām precēm un pakalpojumiem, piemēram, 12% likme dažiem pārtikas produktiem, 5% likme grāmatām. Ir arī 0% likme eksportam un dažiem citiem gadījumiem.
- Iedzīvotāju ienākumu nodoklis (IIN): aktuāls visiem saimnieciskās darbības veicējiem, uzņēmumos to piemēro darbiniekiem izmaksātajām algām un autoratlīdzībām. IIN likmi ietekmē dažādi faktori, piemēram, ienākumu lielums. Parasti tiek piemērota 20% vai 23% likme.
- Valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas (VSAOI): darba devējiem un darbiniekiem jāveic iemaksas speciālā budžeta kontā. 2024. gadā kopējā VSAOI likme standarta gadījumos ir 34.09%, no kuras 23.59% sedz darba devējs un 10.50% sedz darbinieks.
- Nekustamā īpašuma nodoklis (NĪN): šī nodokļa likmes var atšķirties atkarībā no īpašuma izmantošanas veida, bet parasti tās svārstās no 0.2% līdz 3% no nekustamā īpašuma kadastrālās vērtības.
- Mikrouzņēmumu nodoklis (MUN): piemērojams tiem saimnieciskās darbības veicējiem - fiziskām personām, kuru ienākumi nepārsniedz noteiktu robežu (2024. gadā - 50 000 euro gadā). MUN likme ir 25% no apgrozījuma.
Šie ir tikai daži no būtiskākajiem nodokļiem, kas var būt saistoši Latvijas uzņēmumiem. Citi nodokļi, kuri piemērojami īpašos gadījumos ir: akcīzes, muitas, izložu un azartspēļu, dabas resursu, elektroenerģijas, subsidētās elektroenerģijas, transportlīdzekļu ekspluatācijas, uzņēmuma vieglo transportlīdzekļu, solidaritātes nodoklis.
Svarīgi ir regulāri sekot līdzi likumdošanas izmaiņām un konsultēties ar grāmatvedības vai nodokļu speciālistu, lai nodrošinātu atbilstību visām prasībām.
Kas ir debets un kredīts?
Debets un kredīts ir vienlīdzīgi, bet pretēji ieraksti grāmatvedības uzskaites sistēmā. Katram darījumam grāmatvedības programmā tiek reģistrēts debets un kredīts.
Debets
Debets (no latīņu: debere, kas nozīmē "būt parādā") ir grāmatvedības termins, kas tiek izmantots, lai norādītu: 1) konta summas palielināšanu aktīvu un izdevumu gadījumā; 2) summas samazināšanu ienākumu, īpašnieka kapitāla un parādsaistību kontos. Debets tiek ierakstīts grāmatvedības žurnāla kreisajā pusē.Kredīts
Kredīts (no latīņu: credere, kas nozīmē "ticēt" vai "uzticēt") ir grāmatvedības termins, kas norāda uz: 1) konta summas samazināšanu aktīvu un izdevumu kontos; 2) summas palielināšanu ienākumu, īpašnieka kapitāla un parādsaistību kontos. Kredīts tiek ierakstīts grāmatvedības žurnāla labajā pusē.
Dubultais ieraksts
Grāmatvedības sistēma balstās uz dubultā ieraksta principu. Tas nozīmē, ka katrs finansiālais darījums ietekmē vismaz divus kontus.Piemēram, ja uzņēmums iegādājas inventāru par skaidru naudu, tiks palielināts inventāra konts (debets) un samazināts skaidrās naudas konts (kredīts) par attiecīgo summu.
Dubultā ieraksta princips nodrošina, ka grāmatvedības bilance vienmēr ir līdzsvarota, t.i., kopējais debetu apjoms ir vienāds ar kopējo kredītu apjomu.
Kāpēc to svarīgi izprast?
Izprast debeta un kredīta jēdzienus ir svarīgi, pirmkārt, lai precīzi atspoguļotu un analizētu uzņēmuma finansiālo stāvokli. Otrkārt, lai grāmatveži varētu sagatavot precīzus finanšu pārskatus, kuri savukārt ir nepieciešami lēmumu pieņemšanai uzņēmumā.Tādēļ ne tikai grāmatvedim, bet arī grāmatveža klientam - uzņēmējam ir vērts zināt par debetu un kredītu - jēdzieniem, uz kuriem balstās visa grāmatvedības uzskaite.